top of page
  • תמונת הסופר/תChen Katz

ארוחת חג

ארוחת החג הראשונה שחוויתי בתור אמא הייתה לפני כבר כמעט 5 שנים. הקטנים היו אז כמה חודשים ספורים ואני הייתי אמא טרייה לתאומים מלאה ברגשות מעורבים. איך זה ילך? איך הם יתמודדו עם הרעש וההמולה? איך אני ארגיש? האם אתפנה ואצליח ליהנות מהחג או בעיקר אהיה לחוצה?



התלבטתי אם זה נכון שנשנה להם את השגרה שהייתה נוחה להם ולי ובסוף החלטתי שנלך! התלבשנו כולנו והגענו לארוחה שמחים ונרגשים. לצערי לבסוף זו הייתה די קטסטרופה... הם צרחו רוב הזמן והיו מאוד עייפים ללא סיכוי להרדמות. אני מנגד הייתי בעיקר איתם ולא הצלחתי לאכול או ליהנות מהנעשה סביבי. למדתי מהארוחה הזו שחשוב שאהיה קשובה לעצמי, שאהיה קשובה להם ואלמד מתי הוא העיתוי הנכון לכל שלב ושלב בדרכי ההורית. גם הארוחה הזו עברה ומאז עברו רבות אחרות שחלקן היו נפלאות וחלקן מאתגרות.

לקראת ארוחות החג הקרבות החלטתי לאגד עבורכם כמה טיפים ונקודות למחשבה שיוכלו לסייע לכם לקבל החלטות בנוגע לחגים הקרבים ובעיקר להעביר את הארוחה בנעימים

  • במידה ואת אחרי לידה, או פעם ראשונה שהתינוק יוצא מהשגרה לטובת ארוחת חג גדושה ועמוסה בכל טוב, אני מציעה תחילה לנסות ולחשוב לראשונה על המשפחה הגרעינית שלכם. איך אתם תרגישו? האם אתם מרגישים בעיקר לחץ או דווקא שמחים עם היציאה מהבית? האם בית המארח הוא מקום בו אתם מרגישים בנוח לקום וללכת או לעבור לחדר אחר? או חוששים שתרגישו אי נוחות או דווקא רוגע. חשוב גם להתייחס לטמפרמנט של הרך הנולד? האם הוא תינוק רגוע או מתקשה להסתגל לסביבה או לשינויים? האם לנו קשה כאשר הוא "לא מוצא את עצמו"? בהתאם לכל אלו קבלו החלטה שתהיה נכונה עבורכם! בהמשך יהיו ארוחות חג רבות שתוכלו להנות מהם, כרגע אתם במרכז ואתם אלו המקבלים את ההחלטות עבור המשפחה שלכם. תמיד יהיו את אלו שיטרחו לשכנע אתכם שכדאי שתזרמו והוא בסך הכל תינוק אבל זה לא באמת עוזר אלא בעיקר מבלבל... הורים טריים זקוקים לזמן להסתגל וללמוד כיצד להתנהל ולהתארגן גם בסיטואציות חדשות כהורים – קחו את הזמן לעשות זאת ובעיקר עדכנו את המארחים בהחלטה שלכם ובאופן שבו תרצו להתנהל על מנת שהם לא יתאכזבו ואתם תהנו ותרגישו שאתם בשליטה.


  • במידה והחלטתם ללכת אני מציעה לנסות ובכל זאת להרדים את הקטנטן בהתאם לסימני העייפות שלו. אומנם כל הדודות והדודים ישמחו ליהנות ממנו אבל תינוק בחודשיו הראשונים בסביבה חדשה + עייפות יתר יכול לייצר דרמה לא קטנה בחלק מהמקרים.. הדודים יוכלו להבין את המצב אבל התינוק פחות. לכן אני מציעה להגיע דווקא לפני הארוחה, למצוא את המקום המתאים עבורכם שבו תהיו רגועים להרדים את הקטן כדי שתהיו פנויים ליהנות עם המשפחה. לרוב תינוקות ירגישו בנוח להירדם במקום מוכר ולכן סיבוב בחוץ בסביבה רגועה במנשא או בעגלה יכול להיות נכון יותר מאשר להרדים במיטה או חדר לא מוכר.


  • במידה ואתם כבר מנוסים ביציאה מהשגרה והקטנים שלכם כבר די גדולים עדיין חשוב להכין אותם לקראת הבאות. לעדכן אותם מי יהיה בארוחה? ומה בדיוק יקרה שם? אפשרו להם לשאול שאלות ולהבין יותר מי ארוחת החג במשפחה שלכם. תוכלו גם לספר להם חוויות מארוחת החג שלכם כילדים וכך תוכלו לייצא להם בטחון ורוגע לקראת הבאות. זכרו שסיטואציות הנראות לכם כמובנות מאליהן יכולות להיות חדשות ומאתגרות עבורם. הכנה מראש ושיח על הבאות בהחלט יכול לסייע להם להבין כיצד עליהם לנהוג ומה מצפה להם. הורים רבים מאוכזבים מכך שהיו בטוחים כי ילדיהם מאוד יהנו מהחג אך בפועל הם נדבקו אליהם ולא הרפו. לכל ילד יש יכולת יכולת הסתגלות שונה ולכן , במידה ואתם מודעים לקושי של ילדיכם בהמולה או במפגש עם דמויות חדשות הכנה זו חשובה אף יותר. תוכלו גם לעדכן אותו כי אתם תהיו שם איתו והוא יוכל לבחור עם מי לשחק ומתי. תיווך וסבלנות בסיטואציה שכזו הוא משמעותי וימנע אכזבות מילדיכם ומהסביבה.


  • שינה ,שינה ,שינה. גם ילדים שלא ישנים יותר שנת צהריים ועל אחת כמה וכמה כאלו שעדיין זקוקים לה. דאגו שילדיכם ישנו שנת צהריים לפני החג. עייפות יתר עלולה להוביל לתסכול רב ומיותר שניתן לוותר עליו. דאגו להחשיך את הבית ( אתם תוכלו גם לנוח ולהרוויח מזה ( הכינו אותם לקראת השינה והסבירו להם שהיום בערב הם יהיו מאוד פעילים ויהיו הרבה הפתעות ולכן חשוב שהם ינוחו ויוכלו להינות בערב. אפשר גם לצאת מהכללים ולקחת לטיול בעגלה או לנסות ולהרדים ברכב. כל מה שיסייע להם לישון ולהגיע רעננים לערב.

חגים זה דבר מופלא ונהדר אך מלווה פעמים רבות בהרבה רגשות מעורבים. כל הורה מגיב אחרת לסיטואציה וכל ילד מזמן עבורנו למידה חדשה. ישנם הורים שיגיבו בקלות לאתגרים וכאלו שהאתגר יקשה עליהם מאוד. על מנת ליהנות בחג עד כמה שניתן היו בעיקר קשובים לעצמם ולבן או בת הזוג שלכם. ככל שאנחנו נהיה רגועים כך גם ילדינו ירגישו את הרוגע שלנו ויתנהלו בהתאם. שוחחו על החששות ותדאגו לתאם צפיות לקראת מה נכון עבורכם. הכנה מראש בהחלט תוכל להקל עליכם ... במידה ואתם רגועים מטבעכם ומרגישים שכל מה שקורה קורה לטובה נותר לכם רק לצאת וליהנות. שיהיה חג שמח ושנה טובה

10 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page