top of page
  • תמונת הסופר/תChen Katz

בלוג מדיניות השינה

כבר כמה שנים שאני מלווה הורים ומסייעת להם בתחום השינה בגיל הרך.

אני נפגשת עם הורים רבים שמתמודדים עם קשיי שינה, רבים מהם מנסים להיעזר ברופאים, אחיות טיפת חלב ולרוב מבינים שמשם לא תגיע הישועה. חלק נעזרים ביועצות שינה פרטיות כמוני ואחרות, חלק מקווים שברגע שהתינוק יכנס לגן חייהם ישתנו, לעיתים זה קורה ולעיתים לא. וישנם אלו המקבלים את המצב כמו שהוא, אפשר אפילו לומר שהם ויתרו מראש על האמונה שניתן לעשות משהו. אז הם ממשיכים לא לישון בלילה והולכים לעבודה עייפים ( כי צריך לחזור לעבודה די מהר...) מוותרים על הזוגיות שלהם על התחביבים שלהם ורק מייחלים לכמה שעות שינה. מה ניתן לעשות? ואיך המדינה קשורה למצב הזה?



לפני שנה התחלתי לכתוב את עבודת הסיום שלי בתואר השני על "מדיניות השינה בגיל הרך". החלטתי לראיין הורים ולבדוק איתם איך הם מתמודדים היום עם הקושי שלהם, ומה הם היו רוצים שישתנה.

לפני שפניתי להורים החלטתי לבדוק מה השוק מציע והתחלתי במדינה. התחלתי, גששתי ונדהמתי - ישנם שני משרדי ממשלה האחראים על תחום הגיל הרך - משרד התמ"ת האחראי על מעונות היום ( ויצ"ו, נעמ"ת וכו') ומשרד הבריאות האחראי פחות או יותר על כל השאר. התחלתי את החיפוש שלי באתר משרד הבריאות, בדקתי מה ניתן ללמוד שם על שינה בגיל הרך.


לצערי הרב גיליתי פסקה קצרה המתייחסת לבטיחות בשינה ומציעה להורים להשכיב את התינוק על גבו כדי למנוע מוות בעריסה. באותה נשימה המשכתי לחפש וגיליתי שהנקה, נושא משיק לשינה בגיל הרך ועם אותה חשיבות- (הרי כדי שתינוק יתפתח הוא צריך לאכול אבל גם לישון) מקבל במה משמעותית הרבה יותר. דפים על דפים של הסברים על חשיבות ההנקה, על איך להניק, כמה להניק, פעולות משמעותיות שנעשו עד כה והמלצה ברורה של משרד הבריאות בנוגע הנקה.

גיליתי שיש מי שמקדם את הנושא הזה והגיע הזמן שיהיה גם משהו שיקדם את נושא השינה. הרי כבר כמה עשורים יש מחקרים משמעותיים על שינה בגיל הרך. למה ילדים מתעוררים במהלך הלילה?, מאיזה גיל ניתן להתחיל ללמד שינה עצמאית? מה המקור של הבעיה ובעיקר איך ניתן לטפל בה.


העדר המדיניות והצורך האדיר מצד ההורים לסיוע הוביל לפתיחתן של מכללות פרטיות המכשירות יועצות שינה במשך 3-4 חודשים המבקשות לרוב סכומים גבוהים מאוד על ייעוץ, ללא כל רקע בעבודה עם הורים ומשפחות. לעיתים הייעוץ יכול לעבוד אך במקרים בהם הקושי בשינה הוא סימפטום לקושי רחב יותר הייעוץ לא יצליח ולעיתים אף יזיק יותר מאשר יועיל.

ההבנה כי אין היום מדיניות החלה את המסע שלי לגיבוש ולקידום "מדיניות בתחום השינה בגיל הרך". בחודשים האחרונים פעלתי להכשרת גננות פרטיות, אני פועלת גם ליצירת הכשרות לאחיות טיפת חלב, ליועצים משפחתיים, מדריכי הורים והיד עוד נטויה. בדומה למהפכה שנעשתה בשנים האחרונות בתחום ההנקה גם תחום השינה ממתין למהפכה ובעיקר להכרה והכשרה של אנשי מקצוע, לסבסוד של קופות החולים והנגשת מידע אמין להורים.


נקודת אור משמעותית היא היוזמה של העמותה לילד בגיל הרך בהקמת "הרשות לילד בגיל הרך". יוזמה זו נמצאת כרגע בתהליך של חקיקה ועתידה לרכז את תחום תחת הגיל הרך, ובכך גם לקדם יוזמות משמעותיות ולייצר מדיניות בתחום. לא ברור כרגע מתי זה יקרה והאם זה יקרה. במידה וגם אתם מאמינים שיש מקום להגדיר מדיניות בנוגע לשינה בגיל הרך, להכשרה של אנשי מקצוע בתחום, להרצאות על שינה בטיפת חלב וסבסוד של קופות החולים , אתם מוזמנים לקרוא את נייר העמדה שכתבתי, לשאול שאלות ולשתף. וכמובן, אשמח לסיוע בקידום הנושא וחיבור שלי לאנשי מפתח רלוונטיים.

מי יודע, אולי בעתיד משרד הבריאות יעריך את השינה כמו שהוא מעריך את ההנקה .

10 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page