top of page
  • תמונת הסופר/תChen Katz

גמלתי מהנקה והוא עדיין לא ישן טוב בלילה

"סוף סוף הצלחתי לגמול אותו מחלב ועדיין הוא מתעורר בלילה, מה אני עושה לא בסדר?!?" שינסנו מותנים והצלחנו סוף סוף לעשות את הבלתי יאמן. גמלנו את תינוקנו מאוכל במהלך הלילה! זה היה קשה, אבל הצלחנו בסוף...



אז למה, לעזאזל, הוא עדיין הוא מתעורר בלילה!


זה נכון שגמילה מבקבוק או הנקה במהלך הלילה יכולה לחולל פלאים ולסייע לתינוק ולכם לישון טוב יותר, אך לעיתים זה לא מספיק. לא פעם, היקיצות הליליות מושפעות מתלות נוספת שעלולה להוות מכשול משמעותי עבורו ועבורכם.

בכדי שתינוק יוכל לישון לילה שלם הוא צריך לקבל כלים מהוריו שיסייעו לו להתמודד במהלך הלילה ולעבור בין מחזור שינה אחד לאחר בקלות. כלים אלו הם בעיקר כלים של עצמאות שיאפשרו לו "להסתדר" לבד, ולא לקרוא להוריו על מנת שיסייעו לו, וכך להירגע לבד ולחזור לישון ללא תסכולים מיותרים.

הסיבות ליקיצות יכולות להיות מוצץ, בקבוק מים או כל דבר שהתינוק תלוי בו על מנת להירדם. כשהתינוק יודע שברגע שהוא בוכה בלילה מישהו מגיע ועושה עבורו את הפעולה מסוימת הוא ימשיך לבכות ולדרוש, גם הוא לחלוטין מסוגל פיזיולוגית לעשות אותה בעצמו. לדוגמא, גם ילד בן שנתיים שיודע שברגע שהוא בוכה בלילה הוא מקבל ישירות את המוצץ לפה בלי מאמץ ימשיך לעשות זאת כל עוד ילמדו אותו אחרת ויעבירו לו את המסר שהוא יכול לעשות זאת בעצמו בקלות.


"אבל הוא צמא" " זה רק מים, זה לא חלב"


בקבוק המים במהלך הלילה יכול גם כן להוות קושי משמעותי. אומנם מדובר במים ולא בחלב אך התלות היא במציצה ולא בהכרח בחלב עצמו. תינוקות וילדים לא "עושים דווקא" ל הוריהם או מתפנקים. כשהם מבינים שבכי במהלך הלילה זו הדרך שלהם לקבל את העזרים האלו הם ימשיכו לחפש את הסיוע, וזה לא ישתנה עד שיעשה שינוי בהבנה ובהתנהלות המשפחתית.

דבר נוסף שיכול לקשות הוא נוכחות הורית. כשההורה נמצא בחדר במהלך ההרדמות, הילד מפרש את ההישארות כתנאי הכרחי להרדמות. לכן ברגע שהוא מתעורר במהלך הלילה בין מחזורי השינה הוא זקוק להורה שיבוא וישהה לידו בכדי שיוכל לחזור לישון. ולכן גם אנחנו רוצים להיות הורים טובים ולשבת עם ילדינו עד שהם נרדמים, חשוב לזכור כי המסר עלול להיות מבלבל עבור הקטנים ואף להקשות עליהם במהלך הלילה.


במידה וילדכם מתעורר מספר פעמים בלילה ולא ברורה לכם הסיבה, נסו לבחון את ההתנהלות שלכם. כמה סייעתם לו במהלך הלילה? האם יש לכם תפקיד מרכזי בהרדמות ומהו? האם אתם מאפשרים לו להיות עצמאי במהלך הלילה ודורשים ממנו לקחת את המוצץ לבדו? האם נתתם לו מספיק תשומת לב במהלך היום ולפני השינה בכדי שיוכל להיפרד בקלות מהיום על מנת להירגע ולהירדם?

אומנם, גמילה מאוכל במהלך הלילה היא חשובה אך לא תמיד היא מספיקה. לכן חשוב לעשות שינוי תפיסתי ולהבין שבני הבית יוכלו לישון טוב יותר כאשר חלוקת האחריות ברורה. על מנת שזה יקרה, עליכם ללמד את ילדיכם להיות עצמאיים בהרדמות ובלילה בהתאם לגיל, לטמפרמנט וליכולות של הילד.

ככל שתהיו עקביים, ברורים ותעמדו מאחורי ההחלטה שלכם השינוי יתקבל בצורה טובה. בחנו את ההתנהלות בבית ואת המסר שאתם מעבירים לילדים שלנו. סמכו עליהם שהם יצליחו להתמודד עם השינוי, הכילו את הקושי שלהם וזכרו כי אתם אלו ששומרים עליהם ודואגים שהם ישנו טוב על מנת שיוכלו להתפתח ולגדול בנחת.

לילה טוב.

2 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page