top of page
  • תמונת הסופר/תChen Katz

התמודדות עם שינויים וחופשים

לקראת החגים – התמודדות עם שינויים וחופשים: ארוחות חג מאוחרות, מה מותר ומה אסור, איך להקל אבל איך לא להתפרק.



כל שנה אנחנו עוברים זאת מחדש, רק התחילה השנה, הילדים הסתגלו לגנים ולבתי הספר, יש קצת יותר רגיעה ושוב שבוע אחר שבוע חופשים, חגים, ערבי חג - המון זמן איכות משפחתי אך יחד עם זאת גם לא מעט בלבול, אי שקט וקושי לחזור למסגרת בין לבין.


אז איך בכל זאת עוברים את החגים בנועם וברוגע? יוצרים מסגרת חדשה לתקופה מבלבלת זו ועוברים בנוחות בין השגרות השונות. ולמה אני מתכוונת? חשוב שאנחנו ההורים נדע לצפות את ההתנהגות של ילדינו בהתאם להחלטות שאנחנו מקבלים ולפעילות שאנחנו יוצרים.


בערב החג רוב הילדים הולכים לישון מאוחר מהרגיל, לעיתים מדובר בהבדל של מספר שעות. ילדים, במיוחד בגילאים הצעירים לא בהכרח יודעו להשלים את סך השעות שהם זקוקים לו בלילה ולכן נקל עליהם לפני ואחרי ארוחת החג. נוודא שהם ישנים טוב שנת צהריים לפני ערב החג. בערב עצמו נהיה קשובים להם ונשתדל להשכיב בעגלה או על מזרון בחדר חשוך ורגוע כשנראה שסף הסבלנות שלהם הגיע לקצה גבול היכולת. ביום שלמחרת נוודא שהם ישנים טוב יותר במיטה שלהם ונשכיב לישון מוקדם יותר, נשתדל לצמצם את מגוון הגירויים שיהיה להם קל יותר להתמודדות עם העייפות שהצטברה.


יום לפני החזרה לגן/בית הספר נדאג להחזיר לשגרה הישנה. נגיע הביתה עד אחר הצהריים ונאכל ארוחת ערב בבית, נקדים מעט את טקס השינה ובמהלכו נזכר בכיף שעשינו במהלך החופש ונכין לקראת החזרה למסגרת למחרת. נשכיב לישון מעט מוקדם יותר כדי שיוכלו להכיל את ההתרגשות אך יחד עם זאת ללכת לישון בשעה שרגילים לה וכך ישנו שנת לילה טובה וארוכה.


חשוב גם לזכור כי סף הגירויים בגילאים הצעירים גבוה משמעותית מהמבוגרים ולכן לוודא שהם נחים מספיק, ישנים מספיק ואוכלים מספיק ולא חווים גירויים רבים מדי ומשמעותיים מדי ללא מנוחה בין לבין. גם ביקור בגינה או טיול בשכונה עם העגלה/אופניים נעימים ומאוד חווייתיים בשבילם ולכן לא תמיד יש צורך להמציא את הגלגל מחדש- גם עבורם וגם עבורכם.


כל הורה מכיר את הילדים שלו ויודע למה הם מסוגלים ומה סף היכולת שלהם. ישנם כאלו סתגלנים יותר וישנם כאלו סתגלנים פחות וחושב לזהות את הצרכים שלהם ואת הקשיים ולהקל עליהם עד כמה שניתן על מנת שגם הם ייהנו מהחופשה ומהחג ולא יהיו עייפים יתר על המידה. ולכן במידה ואנחנו יודעים שהיום השגרה משתנה לטובת המשפחתיות או סתם לשמח את הסבתא ולהישאר עד מאוחר ויש סבירות גבוהה שהשינוי לא יהיה פשוט - יש לקחת זאת בחשבון, להכין את עצמנו ללילה יותר מאתגר אך חשוב גם לקבל זאת בהבנה ולדעת שבקרוב חוזרים לשגרה.

שיהיה חג שמח ולילה טוב!

4 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page